8.3.2009

Päivä 2. Florida Aquarium, risteily ja rantaa

Aamulla heräiltiin ekan kerran joskus 9 aikoihin, mutta lykättiin heräämistä vielä tunnilla kun vähän vielä väsytti. Noustiin ylös ja pistettiin itsemme pikapikaa kuntoon ja suunnattiin Tampan keskustaan.

Mitään hajua ei ollut, mihin keskustassa kannattaisi suunnata, niinpä ihan randomilla vedettiin yks osoite keskustasta ja sinne lähdettiin. Siinä sit bongattiin et hei, täällähän on joku iso akvaario (Florida Aquarium), mennäänpä sinne.

Sisään maksoi n. 36 dollaria, ja tämä sisälsi sitten kierroksen akvaariossa ja tadaa!!! Pienen risteilyn katamaraani aluksella delfiinejä ja lintuja katsomaan!!!

Ensimmäisenä mentiin tutustumaan keihäsrauskuihin, jotka uiskentelivat matalassa altaassa heti akvaarion alakerrassa. Niihin sai jopa koskea! Pienen arastelun jälkeen uskatauduin vähän sivelemään siipeä ja voi vitsit miten samettisen pehmeelle ja samettiselle! Paljon tuli niistäkin kuvia otettua, kun olivat niin veikeen näköisiä.

Sen jälkeen kiipeiltiin yläkertaan katsomaan altaita. Siellä riittikin katseltavaa! Kerittiin vajaaseen puoleen väliin ennen delfiinien bongausta. Sieltä löytyi lintuja ja kaloja elämässä sulassa sovussa rämeikköä muistuttavassa rakennelmassa. Myöskin pöllö ja saukko löytyivät!

Sitten olikin jo aika lähteä risteilemään. Pikkaisella katamaraanialuksella lähdettiin Tampan lahdelle. Opas kertoi teollisuudesta ja eläimistöstä mitä alueelta löytyi. Aurinko paistoi ja oli LÄMMIN!! Melko pian jo nähtiin ensimmäiset merkit delfiineistä, mutta eivät päästäneet kovinkaan lähelleen. Sitä vastoin lintuja nähtiin ja paljon! Kapteeni ajeli pitkin lahtea ja välillä nähtiin delfiinejä lähempää, välillä paaljon kauempaa. Missään vaiheessa eivät valitettavasti kuitenkaan tulleet kovin lähelle alusta. Mutta merellä olo oli nautinto jo sinänsä, ihan ilman delfiinien näkemistäkin! Tuuli tuiversi ihanasta kun kapteeni kiihdytti vauhtia välillä ja aurinko lämmitti mukavasti. Risteily oli aivan täydellinen!! Nähtiin upeasti Tampa mereltä päin ja Tampan lähistön saaristoa.

Tämän kerta kaikkiaan upean kokemuksen jälkeen mentiin vielä kiertämään loppuun akvaario, joka oli myös aivan upea kokemus!! Tykättiin molemmat kovasti!

Sit päätettiin vielä lähteä vähän ajelemaan. Ajeltiin Clearwater Beachille katselemaan rantameininkiä. Clearwater on jonkin matkaa Tampasta länteen päin oleva kaupunki ja Clearwater Beach on todella suosittu rantalomakohde jenkeissä. Näin päättelimme, sillä ranta oli aivan täynnä hotelleja ja ihmisiä! Hieman jouduttiin hakemaan parkkipaikkaa ennen kuin pääsimme upottamaan varpaamme ihanan viileään hiekkaan!

Maisemat olivat aivan mahtavat!! Käytiin kahlailemassa rantavedessä, kun emme olleet muistaneet ottaa uikkareita mukaan, eikä viitsitty ajaa pitkää matkaa edes takaisin niitä hakeaksemme. Mukavasti viilensi varpaita tuo vesi. Otettiin muutamia kuvia ja päätettiin ottaa hieman etumatkaa pahimpaan ruuhkaan, kun aurinko alkoi jo laskea.

Käytiin taas Applebee’s ravintolassa syömässä ja tällä kertaa otettiin hampurilaiset. Ei mitään tavallisia jenkkipurilaisia, vaan Nelli otti meksikolaistyyppisen hampurilaisen ja mä italialaistyyppisen bruchetta hampurilaisen. Ruoka oli aivan taivaallista! Ja mikä Jenkeissä on huomattu olevan aivan ensiluokkaista, on palvelu!! Se jos mikä pelaa mielettömän hyvin! aina ollaan todella ystävällisiä ja ruoka tulee nopeasti. Koko ajan katsovat, että juomista riittää, pepsiä tuotiin täysi lasi heti kun olit edellisen juonut loppuun. Ja nuo täyttökierroksethan eivät täällä maksa mitään…

Piti vielä Walmartissa käydä hakemassa jotain auringon oton jälkeen tarkoitettua rasvaa, sillä peilistä meitä kurkki kaks ravun näköistä immeistä tuon risteilyn jälkeen. Päätettiin samalla ostaa vähän kesävaatteita lisää ja löytyikin vähän piraattihousua ja hametta. Hassua shoppailla illalla n. 22:00 kaupassa vaatteita. :D Walmarthan on auki 24/7 eli jos tekee mieli lähtee keskellä yötä ruokaostoksille niin ei kun menoks.

Sit taas vuorossa rentoutumista hotellihuoneessa ennen kunnon yöunia. Huomenna vuorossa eläintarhassa vierailu!!