23.2.2009

St. Louis ja Mardi Gras

Perjantai tulla tupsahti kuin varkain nurkan takaa, ja olikin jo aika suunnata Svenin ja Rickin kanssa kohti autovuokraamoa hakemaan autoa. Mukavasti mukaan lähti jälleen "pikku" auto, Dodge Magnum... :D

Nopeasti kampuksen kautta hakemaan tavarat ja Chris auton kyytiin. Ja ei kun auton nokka kohti St. Louisia. Puolet matkasta saatiin Nellin kanssa kulutettua hyvin tekemällä Termodynamiikan kotitehtäviä... Hieman haastetta lisäsi tien epätasaisuus ja hiljalleen pimenevä ilta.

6,5h matkan jälkeen näkyi jo St. Louisin keskusta. Hotellimme sijaitsi n. 20 km keskustasta joten suuntasimme suoraan sinne. Pieniä ongelmia oli löytää perille, kun muutama highway oli suljettu tietöiden takia. Ja täällä kun ei mitään kiertoteitä merkata, vaan ihan ite saat sompailla mitä reittiä haluat, niin tuotti hieman vaikeuksia löytää tietä, mitä pitkin päästään hotellille. Onneksi meillä oli Rickin Tomtom mukana, ilman sitä oltaisiin oltu hukassa...

Hotelliin kirjauduttiin nopeasti sisälle ja mentiin asettumaan taloksi huoneeseemme. Huone oli todella mahtava. Hilton-hotellit näemmä rakennetaan tässä maassa hyvin pramean näköisiksi. Ilta kulutettiin ihan hotellihuoneessa hengailemalla ja juttelemalla, sekä televisiota katsomalla.

Lauantai aamuna herätyskello pärähti iloisesti soimaan kello 8. Aamupalaa piti mennä syömään, mut selvisi vasta siinä vaiheessa ettei se kuulukkaan huoneen hintaan, joten jätettiin väliin ja päätettiin mennä keskustassa syömään. Jouduimme kuitenkin odottamaan jonkin aikaa, kunnes Rickin kaveri Alain tuli hotellillemme jonkun kaverinsa kyydissä. Sitten suuntasimme koko poppoo kaupungille. Mukavana yllätyksenä meitä odotti pieni jääkerros auton päällä, sillä yöllä oli satanut hitusen lunta...

Mardi Gras kulkue lähti liikkelle joskus 11-12 aikaan. Kulkueessa oli siis erilaisia kulkuneuvoja jotka oli koristeltu monin mielenkiintoisin eri tavoin... Kulkueeseen kuului myös helmien heittely, eli sellaisia muovisia helminauhoja heittelivät kadun varrella olevaan yleisöön, vähän niin kuin suomessa heitellään penkkarikarkkeja. Merin kanssa yritimme sopia näkevämme jossain, mutta kaikessa siinä ihmispaljoudessa se osoittautui mahdottomaksi...

Siellä menikin aika mukavasti, joskus 2 aikaan taisi kulkue loppua. Katsomassa olevat ihmiset olivat jo siinä vaiheessa ihan tuhannen tukat ja alkoi jo hieman ärsyttää meitä. Ainut meidän porukastamme joka tuossa vaiheessa oli jo alkoholia kerinnyt nauttimaan, oli Alain.

Päätimme suunnata yhteen St. Louisin suurimmista nähtävyyksistä, eli the Gateway Archille. Merin kanssa saimme sovittua, että hän tapaa meidät siellä. Tämä Arch on suomalaisen arkkitehdin, Eero Saarisen suunnittelema monumentti, jonka rakennus aloitettiin 1961 ja saatettiin vihdoin päätökseen 1965. Rakennus on tehty ruostumattomasta teräksestä ja se on 192 metriä korkea. Huipulle pääsee kahdella "junalla", joiden vaunut muistuttavat ihan avaruuskapseleita. Huipulla on useita pieniä ikkunoita, joista avautuu mahtavat näkymät St. Louisin keskustaan ja Illinoisin puolelle. the Archissa käynti oli aivan mahtava kokemus!!Archin jälkeen suuntasimmekin keskustaan ja päätimme mennä syömään. Kadulla törmäsimme keskustassa liikkuvaan keskustaoppaaseen, jolta kysyimme ruokapaikkaa. Hän ystävällisesti lähtikin meille paikan näyttämään, eikä meidän tarvinnut sompailla keskenämme ja yrittää löytää perille.

Ruokapaikka oli todella mukavan oloinen ravintola. Söimme Nellin ja Merin kanssa aivan käsittämättömän mahtavat pihvit ja joimme erinomaista punaviiniä.

Ruuan jälkeen meidän piti lähteä katsomaan St Louis Blues vastaan Nashville Predators jääkiekko peliä, mutta harmittavasti jouduimme sen jättämään väliin... Halvimmat istumapaikkaliput olisivat maksaneet 165 dollaria, sillä Mardi Grasin takia halvemma liput oli myyty. Kuulemma yleensä halvimmat liput irtoaa n. 20 dollarilla, eli vaikka NHL:stä on kyse, ei itseään kipeeksi tarvitse maksaa päästäkseen katsomaan.

Pienten mutkien ja vääntöjen kautta minä, Nelli, Meri, Sven ja Chris suuntasimme hotellille vaihtamaan vaatteita, jotta lähtisimme baariin. Kun pääsimme hotellille, ja istahdin hetkeksi alas, totesin että musta ei ole enää baariin lähtijäksi... Nelli, Meri ja Chris lähtivätkin Sven kuskaamana sitten Rickin seuraksi, tämä kun oli jäänyt kaverinsa Alainin kanssa keskustaan siksi aikaa kun muut kävisivät hotellilla. Tässä vaiheessa tiesimme jo, ettei Meri voisikaan jäädä yöksi, sillä Alain olikin päättänyt lähteä kotiin jo samana iltana, vaikka heidän piti yhdessä lähteä vasta seuraavana päivänä...

Nelli, Chris ja Rick kotiutuivatkin baarista jo hyvissä ajoin Merin lähdettyä kotimatkalle. Hiukan aikaa vielä juttelimme ja katsoimme telkkaria ennen kuin toivotimme hyvät yöt ja rupesimme nukkumaan.